11.januára 2024
Günter Schmudlach je informatik, lyžiarsky nadšenec a vývojár aplikácie "Skitourenguru". V posledných rokoch rozhodujúcim spôsobom prispel k digitalizácii horských športov.
Prinášajú digitálne nástroje ako Skitourenguru novú éru plánovania túr v zimných športoch? Aké sú možnosti a riziká algoritmického plánovania túr? A aká je zodpovednosť alpských zväzov? Rozhovor s Gunterom Schmudlachom, ktorý stojí za nástrojom na plánovanie lyžiarskych túr Skitourenguru.com.
Autor: Simon Schöpf
Odmena za dobre naplánovanú túru: dokonalý prašan pred snovou kulisou Vysokých Taur. Sonnblick, Kolm Saigurn, Salzburg. Foto: Snežný víkend v horskom stredisku Saignberg: Simon Schöpf, 05.4.2021
Skitourenguru je online nástroj, ktorý vám pomôže vybrať a naplánovať vhodnú lyžiarsku túru s nízkym lavínovým rizikom. Na tento účel Skitourenguru každý deň priradí lavínové riziko tisícom lyžiarskych túr v Alpách. Jednoducho povedané, terén sa kombinuje s lavínovou správou v rámci "metódy kvantitatívnej redukcie (QRM)". Riziká, ktoré prebiehajú na trase, sa sčítajú a vytvoria lavínové riziko pre celú trasu. To sa zobrazuje ako semafor s tromi farbami: zelená znamená "nízke lavínové riziko", oranžová "zvýšené lavínové riziko" a červená "vysoké lavínové riziko". Dôležité: "zelená" neznamená žiadne lavínové riziko, ale len nízke riziko.
Existujúce nástroje majú tri problémy: po prvé, používajú sa neefektívne alebo sa nepoužívajú vôbec. Prieskumy poskytujú jasný obraz. Po druhé, majú problém s konzistentnosťou. To znamená, že niekoľko nadšencov zimných športov, ktorí použijú ten istý nástroj pre tú istú situáciu, dospeje k rôznym výsledkom. Po tretie, nie je možné porovnať stovky trás jednou redukčnou metódou. Je to jednoducho príliš časovo náročné. Nikto to nerobí. Stroj nemá žiadne potreby, žiadne sny, žiadne pocity. Nemá potrebu zapôsobiť. Preto sa pri plánovaní môže sústrediť na to podstatné: Na terén a lavínovú správu. Výsledkom sú objektívne a porovnateľné závery.
Pojem "umelá inteligencia" vyvoláva veľké očakávania. Z technického hľadiska metódy, ktoré používa Skitourenguru (Kernel Density Estimation & Generalised Additive Model), rozhodne patria do oblasti umelej inteligencie. Algoritmus sa učí na základe údajov o nehodách a iných údajov (GPS-trasy). V tomto ohľade áno, AI má obrovský potenciál pre prevenciu lavínových nehôd. Vždy sa však treba pozerať ďalej ako na humbuk okolo nej: umelá inteligencia AI existuje už desať až dvadsať rokov - Samotný pojem "AI" je problematický: vyvoláva očakávania, že máme do činenia s takou inteligenciou, akú máme my ľudia. V mnohých aplikáciách je to stále skôr "umelá hlúposť". Ako test som požiadal ChatGPT, aby opísala túru Piz Giuv. Keďže umelá inteligencia v skutočnosti nevie, čo je to opis túry, zmiešala popisy túr z internetu a vytvorila odpoveď. Absurdnosť výsledku je takmer smiešna. K veci však treba pristupovať s odstupom. Možno niekto v budúcnosti vyvinie špecializovanú umelú inteligenciu pre popisy túr.
Neexistuje žiadny rozumný dôvod predpokladať, že ľudia nechajú svoj mozog doma len preto, že sú k dispozícii nové nástroje. Práve naopak: keď si nadšenec zimných športov vyberie trasu pomocou Skitourenguru, má na jednej stránke množstvo informácií, ktoré vyvolávajú otázky. Takmer všetky informačné prvky na Skitourenguru sú prepojené odkazmi, čo je veľmi obľúbená služba - Skitourenguru však vždy zostáva len nástrojom na výber a plánovanie. To je potrebné neustále zdôrazňovať. Vonku vo vysokohorskom zimnom teréne sú k dispozícii informácie, ktoré nie sú dostupné na Skitourenguru. Každý, kto sa naučí čítať tieto informácie teoreticky aj prakticky, môže upraviť hodnotenie lavínového rizika na Skitourengure smerom nahor (stop) alebo nadol (go). Ale pozor: príroda je niekedy skromná a poskytuje nám málo alebo protichodné informácie. Vtedy sa musíme spoliehať na to, čo nám povedia redukčné metódy (Stop-Or-Go, DAV-Snowcard, GRM, PRM) alebo dokonca Skitourenguru.
Na internete je k dispozícii množstvo kvalitatívne odlišných GPS trás. V budúcnosti budú algoritmy schopné vypočítať tieto GPS trasy v "relatívne vysokej kvalite". Vždy však medzi nimi bude nejaká trasa s nízkym hodnotením kvality. Iste, môžem si stiahnuť trasu GPS a slepo ju sledovať. V konečnom dôsledku však tento problém nie je nový. Ako často sa vydávame na trasu alebo sledujeme skupinu bez toho, aby sme sa nad trasou zamysleli? Stále je potrebný zdravý rozum. Ak chceme, môžeme sa stať kritickými a uvedomelými používateľmi. Nestane sa to však bez námahy.
Akú úroveň primeraného posúdenia rizika môže skialpinistická komunita dosiahnuť? To nikto nevie. Pravdepodobne existuje široký rozsah. Myslím si, že predstava, že v minulosti bolo všetko v poriadku a že naučené zručnosti zrazu zmiznú s príchodom nového vybavenia, je nereálna. Naopak: Skitourenguru vyvoláva otázky. Veľká časť nadšencov zimných športov (nie všetci) bude tieto otázky sledovať. Každopádne, ak si skialpinistická komunita vyberie "zelené" trasy, počet nehôd sa nevyhnutne zníži bez ohľadu na vplyv Skitourenguru na vlastné hodnotenie rizika.
Tradičná lavínová veda má minimálne jeden problém: je zložitá. Platí to už pre "pravdepodobnostnú lavínovú vedu", ale najmä pre "analytickú lavínovú vedu". Každé zjednodušenie robí lavínovú vedu prístupnejšou, a tým vedie k väčšiemu počtu aplikácií. Tým sa znižuje počet nehôd. To je podstata veci. Preto neexistuje nič také ako "príliš jednoduché". Skitourenguru je plánovací nástroj, ktorý sa doma naozaj hodí. V teréne a na jednotlivých svahoch sa zvyčajne objavia nové informácie, ktoré umožnia aktualizovať hodnotenie rizík. Z tohto dôvodu môže každý jednotlivý člen skupiny prevziať zodpovednosť za posúdenie rizík v teréne a na jednotlivých svahoch, rovnako ako vedúci skupiny, ak ho má. V konečnom dôsledku je tento šport úplne dobrovoľný. Dobrovoľne, vedome a dobrovoľne vstupujeme do nebezpečného terénu. Zodpovednosť preto nesieme my.
V súťaživej spoločnosti sa nemožno čudovať, že "skialpinizmus" sa stal módnym športom. Neprekvapuje ma, že ľudia v takomto odcudzenom svete vyhľadávajú pohyb v prírode. Nemyslím si, že by tento vývoj bol obzvlášť silne podmienený dostupnosťou nových pomôcok. Po ôsmich hodinách strávených pri počítači si uvedomujem, že možno som predsa len dieťa prírody. Potom musím vyjsť von. Už teraz existujú jednotlivé lokality, kde je frekvencia neúnosne vysoká a vplyv na prírodu je značný. Tomu je potrebné čeliť regulačnými opatreniami vrátane zákazov. Vo Švajčiarsku tento proces už značne pokročil. Z environmentálneho hľadiska je a zostáva najväčším problémom automobil. Potenciál verejnej dopravy a bicyklov ešte zďaleka nie je vyčerpaný.
Vždy by sme mali skontrolovať hodnotenie Skitourenguru. Už niekoľko rokov sa na výsledky Skitourenguru pozerám takmer každý deň. Mnohé z nich sa mi páčia. Ale nič nie je dokonalé. Vždy existujú čiastočné hodnotenia, ktoré nie sú ani zďaleka také dobré. Takéto kritické skúmanie Skitourenguru však nie je možné bez primeranej teoretickej a praktickej prípravy. Práve tu môžu pomôcť alpské združenia. To si však vyžaduje čas a priestor. Sme pripravení venovať si tento čas a priestor?
Tento rozhovor bol prvýkrát uverejnený v časopise Drei D - Alpenvereinjugend č. 3/2023.
Simon Schöpf pracuje v centre pre styk s verejnosťou a na oddelení horských športov Alpenverein.